N3 Contest d Cutemiut78

Kepada sesapa yg ternampak no2 * 220407 * 270878 * 291076 * yg tertera di side bar pengunjung di blog ni sila print screen dan hantarkan email ke maizaazrina@gmail.com utk penebusan hadiah misteri.. :D

25 Jul 2009

Contest : Pengalaman Bersalin Ku !!

Salam Semua..

Tadi masa blogwalking.. aku terbaca la satu contest ni.. (apa contest lagi.. wah.. tak serik2 kan aku ni.. join contest tak pernah menang.. tapi ada hati nak join lagi.. )
Dulik la kan.. aku join tak kisah menang ke kalah.. just saja nak memeriahkan contest yg dianjurkan oleh member..
Ok la takmo bebel panjang2.. Contest ni anjuran ibu addin dan nasa
Syarat nak join contest ni amat la senang..korang as ibu.. mak.. mummy.. mama pasti skee ngan contest ni..
ok ni yg aku copy n paste kan dari blog ibu addin


1.Anda cuma perlu ceritakan pengalaman anda semasa melahirkan anak sulung anda. Buatkan satu post khas mengenainya dan tidak kurang dari 48 patah perkataan.
so ok ni aku nak citerkan pengalaman masa aku bersalinkan
Mohammad Amirul Hisham..
Buah hati kami.. penghibur kami..
Lahir pada 22/04/07
Di Hospital Besar Batu Pahat, Johor

hik..hik..hikk.. ni la wajah2 buah hati kami..
okies bermula la kisah.. Aku ni blh dikategorikan mengandung ala2 org kata bunting pelamin so lepas sebulan aku kawin aku disahkan mengandung.. eemmm pada mulanya memang aku dan cik abg tak planning nak anak cepat.. ate baru kawin kan.. makanya nak bermanja2 la konon.. tapi takde maknanya... heh..heh..heh..so kami terima rezeki yg Allah tentukan utk kami.. Kami amat bersyukur ngan kurniaan Allah S.W.T tu..
Sepanjang tempoh kehamilan aku tu, alhamdulilah aku tak mengalami mabuk yg teruk.. cuma perubahan pada diri aku.. aku menjadi seorang yg kuat makan.. (tgk org makan biskut cicah air pun aku blh terliur tau.. makan nasi + kicap + telur goreng pun aku blh tambah 2,3 kali tau.. sgt la pemakan aku.. ) padahal sebelumnya aku ni bukan la jenis yg kuat makan.. kadang tu sepinggan nasi pun payah nak habis kan.. hik..hik..hik..pastu kan aku asyik la nak tido je.. letak je pala kat bantal.. aku dah blh siap mimpi2 bagai.. ish..ish..Walaupun camtu.. aku amat dimanjakan.. ditatang bagai minyak yg penuh gitu.. semua benda tak blh nak buat.. hanya makan tido je keja aku. Saat tu amat seronok gitu.. hik..hik..hik..

Aku dijangka akan bersalin pada 24/04/07...Setelah cukup 9 bulan aku kehulur hilir ngan perut yg memboyot tu.. makanya pada pagi Sabtu 21/04/07, aku keja seperti biasa.. seingat aku la, masa tu aku baru je pas breakfast dan baru nak kembali ke tmpt duduk aku, niat dihati memang aku nak ke toilet.. akan tetapi ngan tiba2 aku rasa air deras mengalir.. eemmm macam org kencing tapi tak rasa gitu.. (oopsss sorry ya, aku tak tahu camne nak describe kan.. ) habis melimpah ruah air kat tmpt aku.. dlm keadaan yg cemas tu.. aku blh lagi fikir kat dlm hati.. eh.. napa aku kencing macam tak rasa.. eh.. tapi napa putih semacam je air ni..memang aku panik yg amat.. kebetulan ada makcik tukang sapu kat tmpt aku lalu.. aku terus panggil dia.. skali bila dia tgk keadaan aku, dia menambahkan panik aku.. rupanya air yg melimpah ruah tu.. air ketuban rupanya. Air ketuban aku dah pecah..katanya lagi aku ni dah nak bersalin.. tapi aku tak lagi rasa sakit... ate aku takde pengalaman pun bab2 tu.. dan dan tu gak.. aku cepat2 tipon cik abg aku.. mengatakan situasi aku.. kelam kabut satu ofc, takut aku terberanak kat situ.. heh..heh..heh.. bila dikenangkan lawak la plak..


Yg pasti aku tak rasa sakit apa2 pun.. cik abg aku terus bawa ke hospital besar BP, dia pun agak panik..laju giler bawa keta.. cam aku dah nak terberanak plak.. sampai kat spital, buat checking ngan doc,time kena check bukaan tu.. adooi la.. seluk2 bagai kan.. ish.. ngilu tau rasanya. Emmm bukaan hanya 2cm je.. so doc masuk kan ubat... supaya bukaan lebih cepat.. masa tu aku langsung tak rasa sakit bagai.. blh rileks2 lagi. Bila dah masuk ubat semua.. makanya aku ditempatkan kat wad kelas 2.. masa tu ramai sungguh ibu2 yg nak bersalin.. perghh.. penuh bilik wad tu tau.. smpi ada katil tambahan lagi. Aku klu blh takmo ambil bilik yg sorang2 tu.. bukan apa.. aku takde pengalaman kan.. ate anak sulung.. jd agak takut gak la klu duk bilik sorang.. jd klu ramai2 skit, takle gabra dan takut sgt klu time sakit datang kan.. dah la cik abg aku tak blh nak temankan.. ptg tu.. aku dicheck lagi bukaan masih 2cm..so doc masukkan lagi ubat... hah masa tu aku dah mula rasa sakit tapi blm smpi ketahap yg 5 minit tu..makanya aku kena la bermalam kat spital.. masa tu family aku semua dah berkampung kat spital.. kot la aku terberanak mlm tu.. eemmm tapi tak gak bersalin2. Agak la kan belum tiba masa kot.. tapi malam tu.. aku dah mula rasa sakit tapi masih blh bertahan..



Pagi Ahad tu 22/04/07.. perut aku di gantungkan alat degupan baby tu..masa tu kan tak dpt nak trace bunyi degupan baby.. masa tu nurse kata baby aku cam tak berapa nak aktif..aku dah cuak giler masa tu.. aku usap2 perut.. ckp2 kat baby.. jgn buat aku takut.. aku bual2 ngan baby.. skali baru blh trace jantung baby berdegup. Syukur sesangat.. nurse kata agaknya baby tido tadi.. tu yg tak dpt trace.. habis tu masa tu jam baru kul 6.30 pagi ok.. lega aku rasa. Dlm kul 11 pagi tu.. aku sempat la jumpa ngan cik abg aku.. kesian aku tgk dia. Seharian dia tunggu aku.. makanya aku suruh la dia blk dulu.. aku ckp la kat dia aku belum nak bersalin lagi.. nnti apa2 aku call, agaknya dia tgk bini dia ok je lagi kan.. makanya dia pun balik la. Masa tu sib baik mak aku ada.. dlm kul 12 thgari.. doc check lagi bukaan baru buka 4cm katanya.. dia nak masukkan ubat lagi.. hah masa tu aku dah tak sanggup dah.. dan..dan tu gak aku rasa cam dah nak terberanak tau.. tapi doc blh ckp aku tak blh bersalin lagi.. sebab air ketuban aku belum pecah katanya.. wahh.. masa tu aku dah menyirap rasanya.. aku siap cakap la kat doc tu.. uisshhh semalam yg melimpah ruah.. tu bukan air ketuban ke.. aku dah rasa sakit nak bersalin dia kata aku tak blh nak bersalin.. dia tak caya aku ckp air ketuban dah pecah, sebab dia kata takde dlm rekod.. maaakk aaiihhh.. aku beritahu la.. semalam pagi air ketuban aku pecah.. makanya utk memuaskan hati, doc check tahap air ketuban aku.. guna satu alat panjang. Masa dia jolok tang tooot tu.. adddooiii sakit nya.. rasa cam nak terajang je doc tu.. sib baik pompuan kan.. (doc yg buat rekod aku tu.. adalah doc pelatih ok.. ) pas dia dah check.. dia pun terperanjat la kata air ketuban aku hampir kering dah..ni dah 24 jam.. takut nnti klu takde air ketuban.. baby blh lemas.. hah makanya terus dia suruh nurse bawa aku ke bilik bersalin.. dia sempat minta maaf lagi kat aku sebab katanya doc sebelum ni tak rekodkan air ketuban aku dah pecah.. sebab tu dia ingat blm blh bersalin..masa tu tak kira dah nak berapa bukaan pun.. aku kena bersalin gak ngan apa cara sekalipun..



Eemmmm masa tu aku dh nangis dah ni.. tapi sempat tipon cik abg suruh dtg spital cepat2.. sebab aku dah bersalin.. Sib baik gak le.. jarak umah ngan spital tak jauh.. klu tak, tak tahu la sempat ke tak aku jumpa cik abg aku sebelum bersalin. Akupun sempat gak la mkn skit ngan minum milo utk bekal tenaga. Sempat gak la minta maaf pada semua... mak ayah aku.. cik abg aku, minta halal kan semua.. yelah kan.. org kata kita ni bersalin antara mati dan hidup kan.. bertarung nyawa tau.. memang betul apa yg org kata..

Masa kat bilik bersalin tu.. aku diarahkan pakai baju spital tanggal semua.. bra.. seluar dalam.. so ikut je la kan..pastu masa baring kat katil tu.. aku dah rasa sakit yg amat.. memang la kan.. saat tu hanya tuhan yg tahu camne sakitnya nak bersalin ni.. smpikan kesatu tahap aku muntah2 jadinya.. keadaan aku pun cam lemah je masa tu.. smpikan doc terpaksa induce aku.. bagi hilang skit rasa sakit.. masa tu aku dah tak kisah dah.. tapi tu la kan.. baby memang nak tunggu ayah dia gak.. baru dia nak keluar kot.. dlm keadaan aku mamai tu.. aku dgr nurse panggil nama suami aku.. pastu.. tau2 je cik abg aku dah ada kat sebelah.. beri semangat. Memang detik tu.. amat mendebarkan. Aku rasa ngan adanya cik abg aku tu.. makanya aku jd cam semangat gitu.. Saat kelahiran tu, aku dgr semua panggil nama aku memberi semangat.. dgn 3 kali teran dalam jangka 10 minit makanya lahir lah Mohammad Amirul Hisham.. pada 22/04/07 hari Ahad tepat jam 3.45 ptg .. dgn beratnya 3.2kg.

Saat tu aku rasa amat indah sekali.. bila baby diletakkan diatas dada. Hilang segala sakit.. Cik abg aku kucup aku ngan deraian air mata.. (eemmm memang cik abg aku nangis tau.. nurse pun siap ckp lagi.. kata cik abg aku tabah, nampak dia pun turut nangis tika aku melahirkan baby) Oh terharu tau..

Akan tetapi kami terpaksa ditahan dulu diwad.. sebabnya selepas bersalin je.. darah aku tetiba naik ngan mendadak.. dan baby plak kering (sian tau tgk baby masa tu.. kulitnya mengelupas.. ) sebab aku dah pecah ketuban 24 jam.. sebab tu baby jd gitu.. sib baik baby tak berak masa kt dlm perut.. Aku bersyukur sangat semuanya selamat sudah..makanya hari Senin baru la aku dibenarkan keluar spital selepas dipantau tahap ketinggian darah aku. Baby plak ditempatkan kat wad khas kanak2.. dan dipantau oleh nurse2 yg bertugas.. so tu la pengalaman yg tak dpt aku lupakan tika bersalinkan Amirul Hisham.. kenangan dan pengalaman yg amat indah..


2.Ceritakan tentang hadiah ini di blog anda,


ok nak tau tentang hadiah ni.. aku rasa la kan.. klu aku yg pakai ni.. eemmm confirm harumannya wangi semerbak cam wanginya bunga rose tu.. dan for sure la.. cik abg semakin sayang.. hik..hik..hik.. daya pemikat tau tu..


3.Tinggalkan komen di sini beserta dengan link tentang post anda.

ok dah tinggalkan link nya.. :D

Bagaimana ? Mudah sahajakan.

3 pemenang akan dipilih...



Tarikh tutup ialah pada

25 Julai 2009.


Pemenang akan diumumkan pada 30 Julai 2009.


All the best!* Bagi mereka yang tiada blog anda boleh menghantar cerita anda ke alamat email berikut: addinnasa@gmail.com


utk ketahui lebih lanjut.. korang blh klik sini ibu addin dan nasa
http://anakkuwiraku.blogspot.com/


p/s: n3 ni akan melekat kat sini smpi la tamat tarikh contest ya.. utk story mory terbaru.. turun la ke bawah..bawah..bawah.. :D







46 ulasan:

Unknown berkata...

uihh mirul dr lahir mmg pp nye wat sape2 geramm.. pndai la mamakiut bg mkn mirul.. mira lahir p0n 3.3kg tp dia bleh tahan bam bam gak..

Tanpa Nama berkata...

rajin tol msk contest.good luck

Tanpa Nama berkata...

gud luck!!
has dulu pun bunting pelamin.. huhuhu..now ac dah nk masuk darjah satu dah..hehehe

Z.u.r.a and I.w.a.n berkata...

wahhh....aku bc kisah nih...meleleh juga air mata aku...wpun aku blm merasainya...dan tingin nk merasai detik2 hamil n bsalin tuh....sggh tharu ...huhu..

~gud luck ye...

AkMa berkata...

terharu sekejap baca kisah ni..nasib baik cepat..

rajin ye rina join contest..

Neeza.Areef berkata...

fuh ngerinya..seb baik aku tade pengalaman perit mcm tu
mau serik dibuatnya

She berkata...

bila igt2 pengalaman bersalin, mmg ngeri kn beb..x bole lupe..

p/s : aku yg membaca pun, bengang giler ngan doc. pelatih tu..time aku dulu pn, ada doktor pelatih..x konfiden aku..aku siap request, 'saya xnk doktor pelatih ye?'..ye la..takut pnye pasal..hehe..alhamdulillah, semenye selamat..

Suziey Ahmad berkata...

ish geramnya ngn doc pelatih tu..bole plak xde rekod..seb bek xjadi ape2 yg buruk..kalu jadi ape2 bole saman doc pelatih tu..huhu..
good luck rina:)

Tanpa Nama berkata...

Mirul mmg bam bam dari kecik la ekk Rina? Geram je aku tgk pipi dia tu beb!

ninie berkata...

dasat gak ek pengalaman cute... 24 jam pas air metuban pecah tak kuar2 babynya...

Dee berkata...

anak dee dua2 caesar..xde pengalaman salin normal..hehehe..

CS @ Mama AA's berkata...

good luck kak cute...

hehe setahu sya klu ketuban dah pecah mmg kene paksa salin cpt2 takut baby lemas...

apada doc tu kan?

sebaik mirul selamat...

ct rahani berkata...

ngeri lak baca pengalaman akak.. meleleh dh air mata sy.. huhuhu..

btw gud luck yer kak.. sy baca citer akak ader harapan leh menang nih.. hehehe..

Eta LaZiM berkata...

BEST OF LUCK yer Cute Miut!!!

Ummi Eisya&Amani berkata...

wah..gitu nye bersalinkan mirul tu..tapi leh lak dia tak tahu air ketuban dah pecah..menakutkan betul..
anyway good luck ye..

U-jin berkata...

oh air ketuba pecah kat opis ek...haha..mahu x panik..

CuTeMiUt78 berkata...

~mamamiera~
eemmm memang masa ngandung kan mirul asyik nak makan je.. heh..heh..heh.. miera pun bam bam gak

CuTeMiUt78 berkata...

~nana~
saja memeriahkan contest..

CuTeMiUt78 berkata...

~honeylanz~
hik..hik..hik..hik..

CuTeMiUt78 berkata...

~zuraiwan~
insyallah satu hari nnti zura akan merasai pengalaman tu.. :D

CuTeMiUt78 berkata...

~akma~
hik..hik..hik.. gitu la pengalaman yg tak blh dilupakan..
saja je memeriahkan contest.. :D

CuTeMiUt78 berkata...

~neezareef~
hik..hik..hik.. masa aku tu pun rasa cam serik tau.. tapi tak tau la klu pas ni ok kot.. :D

CuTeMiUt78 berkata...

~mommy mimil~
memang beb.. rasa cam ish takmo bersalin rasanya.. tapi tu la pengalaman yg terindah kan..
emmm masa aku msk spital tu.. doc takde.. sebab sabtu kan.. makanya ada doc pelatih je.. nak tak nak.. kena terima gak la...

CuTeMiUt78 berkata...

~suziey~
eemmm syukur alhamdulilah.. semua selamat.. klu tak.. memang kena sue la doc tu..

CuTeMiUt78 berkata...

~j@j@ bini the rock~
emmm gitu la.. memang dari kecik dia bam..bam..

CuTeMiUt78 berkata...

~ninie~
hik..hik..hik.. pengalaman yg tak dpt dilupakan..

CuTeMiUt78 berkata...

~dee~
hik..hik..hik.. kita merasa gak la bersalin normal tu..

CuTeMiUt78 berkata...

~mama double A~
tu la.. alhamdulilah semua selamat.. :D

CuTeMiUt78 berkata...

~ct rahani~
hik..hik..hik.. tu ko yg baca dik.. akak yg alaminya ni.. rasa smpi sekarang tau..
eemmm insyallah..

CuTeMiUt78 berkata...

~mama qaypo~
thanks.. :D

CuTeMiUt78 berkata...

~mrs Adz~
tu la pasal.. tapi alhamdulilah semua selamat sudah.. :D

CuTeMiUt78 berkata...

~u-jin~
ha'ah.. masa tu tak jangka nak pecah.. lawak je klu diingatkan.. :D

Unknown berkata...

perghh akak hebatnya karang stori!! hope akak berjaya eh

gud luck tau kak!!!!

Mamamanja berkata...

rasanya majoriti contest yg ada ko join kan?? tapi x penah menang.. ye dak?? hahahaha.
xpe... usaha tangga kejayaan.

tapi rasanya luck ko mungkin pada yang lain... contoh pengomen ke... capture ke... (adiah utang dulu erk)

CuTeMiUt78 berkata...

~Jivebumz~
eemmm tu bukan karang stori ya dik.. tu pengalaman sebenar yg diceritakan kembali..

CuTeMiUt78 berkata...

~mamamanja~
ha'ah.. majoriti contest semua aku join tak pernah menang.. paling tinggi pun tmpt kedua je.. agak la kan.. masih belum tegar kot..
eemmm bab capture ngan komen tu.. nasib2 je..

Yan berkata...

kesian akak smpai muntah2.. akak terbalikla ngan yan.. yan ms peknen tak kuat makan.. nasi separuhpun terkulat2 nak abiskn.. heheheh

tu pasal Qis skang menten makan skit jek kot..

CuTeMiUt78 berkata...

~yan~
oh gitu plak ya hik..hiik...hik

watie wyyn berkata...

lama da tak tinggal jejak kat sini.. bz uols disamping tenet wat perangai..tension betul!

weols nak masuk gak la..woohoo

Tanpa Nama berkata...

semoga bjaya sis..
waaaa...pnjng lebar story...
msti knangan terindah yg x dpt dlupakn ni...

CuTeMiUt78 berkata...

~mummy yaeesh~
ha'ah.. lama dah tak dtg sini kan.. eemmm jom join..

CuTeMiUt78 berkata...

~reen~
yup...memang kenangan yg tak dpt dilupakan..

Suzana Ikram berkata...

moga berjaya ye... comel baby cutemiut tu.. geram negok nyer..

CuTeMiUt78 berkata...

~ikiqzana~
insyallah.. tu la amirul

UMMI YL berkata...

saya pun bersalin anak sulung di Hospital Batu Pahat..Hadap problem yang sama tentang dr pelatih..Sekrang ni nak bersalin anak kedua tengah dok fikir2 nak bersalin kat mana..nak pi swasta macam rugi..tapi bila fikir fobia dan trauma ngan dr pelatih cam taknah dah bersalin di GH batu pahat. Masa di Batu Pahat Nurse2 sangat ok dan walaupun fasiliti biasa je semua tu boleh tahan. tapi bila dr pelatih buat salah dan memudaratkan kita TRAUMANYA..Hadoi aiiii....

mamaQai berkata...

mmg HBP mcm tu ke..sy br bsalin bln 9 aritu kt HBP ni la..lg dahsyat..air ketuban dah pecah 2 hari baru dr induce drip air kat tgn tu..dah tu xsmpat nak mkn, nak teran pn dh xlarat dr lelaki naik atas perut tekan smpai baby kuar..haish..ikutkan ngeri nk bsalin lg..xmo g hosp ni dah..huhu..