N3 Contest d Cutemiut78

Kepada sesapa yg ternampak no2 * 220407 * 270878 * 291076 * yg tertera di side bar pengunjung di blog ni sila print screen dan hantarkan email ke maizaazrina@gmail.com utk penebusan hadiah misteri.. :D

17 Ogo 2010

Kisah Yg Terjadi di Hari Minggu

Salam Semua..

Selamat pagi Selasa yg cerah...
hari ni dah masuk genap seminggu kita semua umat Islam berpuasa..alhamdulilah..
actually hari ni nak story mory kejadian dihari minggu yg lepas..
semalam nak story mory tak sempat la plak..
story mory ni mungkin agak panjang gak la..
so klu korang nak tau.. meh baca smpi habis

Hari minggu yg lepas kami di paksa blk JB..ulang ayat ya.. DI PAKSA
makanya kami pun TERPAKSA blk ke JB dlm keadaan yg amat terdesak..
apa ayat merapu2 ni.. :D
emmmm yg benornya.. kami terpaksa blk JB sebab atok aku sakit tenat..
dari hari Khamis lagi mak aku dah bising2 suruh blk JB..tapi disebabkan ada perkara yg tak dapat dielakan tak dan la kami nak blk JB hari Khamis tu..
aku di beritahu.. masa ptg Khamis tuatok aku merangkap Onyang Mirul..
dah nazak gak la.. tapi keadaan still terkawal..
pas decide ngan my cik abg..kami akan blk hari Sabtu je..
memandangkan masing2 tgh byk keja gitu..
(kejam punya cucu kan.. atok dah nazak pun blh nak pilih2 hari apa nak blk... sib baik sempat jumpa tau..)
pas dah puas mak ayah aku bising2... tghari Sabtu tu bergerak la kami blk ke JB
sesampai je kami kat umah makcik aku dimana atok aku berada..
tgkan keadaannya.. ok je stabil..tak la cam yg mak ayah aku cakap..
memang dia dah tak blh bangun.. time kami sampai tu dia masih lagi kenal kami..
that mean dia masih okey...emmmm biasa la kan org tua..
for sure risau tu lebih gitu..tu pasal la aku cakap aku blk ke JB kerana terpaksa..
sebab dah faham sgt ngan situasi ni..tapi tak pe la kan..
kot betul la dia nak meninggal.. tak ke haru dibuatnya..
kira sempat la aku minta maaf ngan dia semua..
dak Mirul plak.. tak salam ngan onyang dia tu..
sampai kan onyang dia cakap, dia tau onyang dia nak pergi dah..
tu yg dia taknak salam ngan tgk onyang dia tu...
ishhh.. dak Mirul ni lain pesen plak..selalu dia tak kisah pun..
camne keadaan org yg sakit tu, blh plak dia salam cam biasa je...
cuma kali ni tak nak plak.. pelik gak aku..so tak kisah la hal tu..
kami berada kat umah makcik aku smpi lepas buka.. baru la blk ke rumah mak aku..
tu pun mak ayah aku tak blk.. kami je yg blk..
malam tu plak.. si Mirul ngadu sakit kepala.. aaiikkss..
pelik aku, tak pernah tau sepanjang 3 thn usia dia,
dia mengadu sakit kepala.. aku pegang la kepala dia...
panas yg amat.. tapikan kaki tgn telinga dia sejuk yg amat.. dah macam air batu tu hah.. aku dah cuak giler dah..
sebab mengikut pengalaman org2 tua mengatakan klu budak kepala nya panas, tapi tgn kaki telinga sejuk..
tu tandanya budak tu terkejut.. or something else la..
eemmm ni terkejut pasal apa plak la ni.. semalaman aku ngan my cik abg tak blh tido..
sebabnya dak Mirul merengek je.. setiap 1/2 jam pasti dia kan macam ala2 org meracau tu ha.. sambil merengek2.. ish seriau aku... kul 3 pagi aku call mak aku.. ingat nak hantar g klinik je.. sebab panas nya tak surut2.. aku siap jeram kan kepala dia ngan air batu bagi sejuk.. tapi tak jalan gak..
memang merisaukan kami waktu tu...korang tau je la kan camne perasaan bila anak sakit.. sampaikan ke sahur keadaan Mirul cam tu..
selama ni klu dia demam tak la smpi cam ni.. sebab Mirul ni syukur alhamdulilah agak payah nak demam..
dan sepanjang malam tu memang kami tak tido duk menjaga dak Mirul. Pagi Ahad tu, terus kami g klinik 24 jam kat area umah mak aku tu..
Mirul kena masuk ubat vontot tu ha.. ni la 1st time dia kena masuk ubat tu...
klu sebelum2 ni dia demam tak pernah masuk ubat ni tau.. makan ubat je terus kebah demam dia.. tapi kali ni dok kata suhu badan dia amat panas,
so hanya ngan ubat tu je blh menurunkan suhu badan dia.. aku masa tu cam org bengong tu ha.. blh plak aku lupa nak mandi kan dia.. klu tak raasanya tak la panas sgt suhu badan dia..
pastu blk umah baru la dia nak minum susu dan tido selena2nya... termasuk la ngan ayah dan ibu dia skali terlena.. :D
Bangun dah nak masuk zohor gitu.. hah hambik ko..
tak pernah2 bgn tido smpi tghari.. dak Mirul plak.. still takmo makan..
tekaknya sakit katanya.. yg aku bengangnya.. masa kat klinik tu,
dok ada kata tekaknya merah, sakit tekak la senang kata.. tapi ubat utk tekak tak plak di beri.. cuma ada ubat demam, ubat antibiotik, ubat vontot tu.. ngan ubat selsema je..
tapi rega kemain mahal lagi.. RM 40 gitu...
tak sama plak ngan klinik yg aku selalu bawa Mirul.. pastu dak Mirul tak nak makan ubat2 tu.. sedangkan dak Mirul ni adalah seorg budak yg tak takut makan ubat..
nak tak nak.. aku paksa gak dak Mirul makan.. sayang ubat mahal2 tak di makan..
pastu ptg Ahad tu kami terus blk ke BP setelah ziarah atok aku sekali lagi.. mlm tu keadaan Mirul kembali cam masa kat umah mak aku..
kepalanya panas, kaki tgn telinga semuanya sejuk.. adddooooiii risau aku dah..
mak aku ada cakap.. takut2 Mirul ada tersampuk apa2 kot..
sebab atok aku dah 2 kali nak nazak..
tapi tak lepas2.. mana la tau kan.. tu andaian mak aku je..
tapi bila di fikir2kan mungkin kot.. aaaiissshhhhh.. seram dibuatnya..
minta dijauhkan la dari semua2 ni.. utk pengetahuan korang smpi hari ni keadaan Mirul gitu la.. siang dia ok..
tapi masuk malam je mula jd camtu..
so ptg ni aku ngan my cik abg decide nak cari gak org yg pandai2... tentang hal2 camni.. mana la tau kan.. betul apa yg mak aku cakap..
apapun kami fikirkan yg positif.. so harap keadaan Mirul akan kembali pulih cam biasa hendaknya.. INsyallah


Kerja dari Rumah klik sini

14 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Org sakit MESTI lah kita lawat. Lagi2 pulak sedara mara kita sdri kan...mana la tau, KITA yg tak pjg umur, tak sempat nak minta maaf / melawat dia..cemano??

Kes Mirul tu mcm nuren la bln lepas. Kepala dan bdn nya pns sgt2, tp kaki tangan sejuk mcm ais..

cuba ko hiriskan bwg putih, lps tu sapu kat setiap kuku tgn dan kaki, dekat blkg telinga dan blkg lutut dia sambil selawat 3x.

Lepas tu baca 3 qul + Fatihah..habes baca hembuskan kat ubun2 kepala dia sampai ujung kaki. (3x)

bykkan baca Yassin (aku ada simpan surah2 yassin dan sbgainya kat henpon...pasang kan aje sambil kita pon sama2 baca laa).

ubat yg doktor kasi tu pun bagi juga la...kasi panas dia turun.

budak2 ni setau aku..sampai umur 7 tahun masih nmpk lagi menda2 halus ni. Mgkn Mirul ternampak agaknya..maklomlah kat spital kan??

cuba lah ye! harap2 mirul takde pape...

attyfir berkata...

gie mintak air ngn ustaz lah rina..
semoga mirul cepat sembuh ye..sian mirul

Suzana Ikram berkata...

elok la g jmpe ustaz rina.. mirul ni tersampuk kot.. tu pasal dia x nk salam nyang dia. mgkn nmpk benda2 tu.

maslinamansor berkata...

Baik jumpa ustaz...

Harap mirul cepat sembuh..

Ummi Eisya&Amani berkata...

kak rina,cuba la jumpa ustaz..mana lah tahu gak kan..kesian gak mirul macam tu..kalau demam,letak ubat montot tu selalunya dah ok..eisya hari tu pun guna ubat montot tu..alhamdulillah demam dah turun..bab sakit tekak tu,mybe sbb skrg ni kan cuaca kering..kena selalu minum air masak..

moga mirul cepat sembuh ye

NzA berkata...

risau gak kalu camtu brterusan..baik rina cpt2 bawa mirul tu brubat....moga mirul cpt sembuh..

Yan berkata...

takut plak yan baca cerita mirul demam berbalik2 nih..
akak ade p klinik lg tak wat rawatan susulan..
kotla jadi cam adik yan si kimy.. demam berbalik2.. on off.. bile p hospital rupenye denggi..

CuTeMiUt78 berkata...

~j@j@ bini the rock~
oh.. thanks sudi kongsikan apa yg patut aku buat.. syukur alhamdulilah.. pas aku baca komen ko dan blk ptg tu aku terus buat.. sekarang ni Mirul dah semakin pulih..

CuTeMiUt78 berkata...

~kty~
syukur kty.. mirul dah semakin sembuh sekarang ni..dan sihat ceria cam selalu.. thanks ya kty

CuTeMiUt78 berkata...

~ikiqzana~
agak la.. apapun thanks ya zana di atas keprihatinan tu

CuTeMiUt78 berkata...

~maslina~
syukur alhamdulilah.. mirul semakin sihat.. thanks ya mendoakan mirul

CuTeMiUt78 berkata...

~ummi eisya~
ha'ah... memang mirul byk minum air masak sejak dia sakit tekak tu.. tu la doktor pun ada kata gitu gak.. klu masuk sekali je ubat tu.. memang confirm suhu turun.. tapi tu la mirul smpi 2x masuk baru turun suhu dia. Apapun thanks ya sudi mendoakan kesihatan mirul

CuTeMiUt78 berkata...

~nza~
alhamdulilah kak.. dah semakin sihat dah dia.. thanks ya kak mendoakan mirul

CuTeMiUt78 berkata...

~yan~
alhamdulilah yan, mirul dah semakin sihat.. isshhh minta dijauhkan la hendaknya