N3 Contest d Cutemiut78

Kepada sesapa yg ternampak no2 * 220407 * 270878 * 291076 * yg tertera di side bar pengunjung di blog ni sila print screen dan hantarkan email ke maizaazrina@gmail.com utk penebusan hadiah misteri.. :D

13 Apr 2012

G JEMPUTAN : SIAP TGK "RIYOK" a.k.a BARONGAN

Salam Semua

Hik..hik..hik.. tajuk kemain lagi..
korang tau apa tu "RIYOK"
eemmm tu kira cam "Barongan"
la apa tu.. ??
aahaaakksss... aku tak tau la nak explainkan dlm bahasa melayu..
sebab tu klu tak silap aku riyok ni dlm bahasa jawa...
riyok atau barongan ni kira salah satu cam adat persembahan orang jawa..
sapa anak jawa tau la...
tapi aku bukan anak jawa sejati.. ;D
selalunya persembahan2 ni akan di adakan bila ada keramaian
macam majlis perkahwinan


hah ni salah satu watak dlm barongan tu..
Barongan tu persembahan dia mesti disertakan ngan kuda kepang..



tu puteri2 konon2 ala2 dayang2 kuda kepang
kat bawah tu yg terdampar tu la riyok..
nak tgk camne rupanya
tu dia bentuk riyok tu...
berupa topeng yg menakutkan..
bahan tuk buat riyok tu..
klu tak silap aku.. dari rotan..
pastu di jahit ngan kain
pastu cara pemakaiannya
diangkat dan tatang benda alah tu...
klu tgk cam sgt2 berat gitu..
bila dah berat.. org yg menampungnya pun cam terhuyung hayang gitu
dak Mirul sgt2 takut tgk benda ni..
aku masa persembahan ni.. cepat2 aku peluk Mirul..
aku tau dia takut sgt...
nanti karang ada tak blh nak tido malam...
adat org jawa gitu la kan...
utk menghalang cam kena sawan pengantin..
kena la ambik bedak pengantin
n calitkan kat muka.. terutama tuk budak2...
macam2 lagi la.. adat2 jawa ni..
aku pun bukan tau sgt..
tapi bila dah campur masyarakat jawa ni..
kena la ambik tau gak kan

ni pelamin pengantin..
kaler tema biru + putih..
cantik

dan ni la pengantinnya...
pengantin ni tentera ya..
kedua mempelai diiringi masuk kerumah
dengan iringan kompang serta kuda kepang dan juga riyok atau barangon tadi..
memandangkan ni kira majlis sambut menantu..
sebelum masuk..
pengantin kena duk luar dulu tuk tgk persembahan kuda kepang
dan juga barongan tadi..
pastu tgk silat pengantin...
baru la boleh masuk tuk bersanding kat pelamin..
sian pengantin... berpanas.. dah la cocer memang panas yg amat
mau cair make up... :D

p/s: teringat masa aku kawin, masa majlis bertandang ke umah my cik abg.. dah la pakai songket.. duk tgh panas.. walaupun berpayung.. berpeluh gak ketiak... :D. Tapi masa aku kawin takde la iringan barongan ni semua...




1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

aku last tengok barongan ni dekat Cha'ah, msa sepupu aku kawin 4 tahun lepas...

ehh...mesti mengalir peluh mcm sungai aje kan pengantin tu menunggu tgh panas..tau2 je la coce panas sejak kebelakangan ni...huiii!!


P/S : Na..blh x ko tukar ruang komen ni pada yg biasa2 je. ada taip2 perkataan ni aku leceh sikit la Na...maklomlah mata x berapa nak awas